W minionych latach można było zauważyć znaczący spadek ruchu w sklepach stacjonarnych. Wpływ na to miało kilka czynników, zwłaszcza zwiększająca się popularność sklepów internetowych, a także globalna pandemia. W samym 2020 roku w Polsce, według raportu ExpertSender, przybyło aż 11,8 tysiąca nowych sklepów internetowych. Równocześnie, w ostatnich miesiącach w handlu detalicznym zauważalne są znaczne wzrosty – w grudniu 2021 roku według raportu GUS zauważono ośmioprocentowy wzrost sprzedaży w porównaniu z grudniem 2020 roku.
Powoli zaczynamy wracać do sklepów stacjonarnych – przed przedsiębiorcami stoi jednak nie lada wyzwanie związane z powrotem do wyników sprzedażowych sprzed pandemii. Do tego celu niezbędne będą szczegółowe dane analityczne, które mogą zostać pozyskane… wprost ze sklepu. Inteligentne systemy monitoringu wizyjnego, oparte na analityce i rozwiązaniach end-to-end mogą nie tylko dostarczyć aktualnych informacji wpływających na sprzedaż, ale także znacznie przyczynić się do poprawy doświadczenia klienta podczas robienia zakupów.
Liczenie osób i monitorowanie kolejek
Dzięki analityce właściciel sklepu jest w stanie wprowadzić do swojego sklepu wiele udogodnień, nie tylko tych skierowanych do klientów, ale także znacznie ułatwiających pracę personelu. Rozwiązania analityczne połączone z monitoringiem wizyjnym można wykorzystać do zliczania osób przechodzących pod kamerą w czasie rzeczywistym. Uzyskane dane będą przydatne do podejmowania kluczowych decyzji biznesowych, np. o poziomie zatrudnienia w godzinach szczytu. Natomiast monitorowanie kolejek może znacznie zwiększyć poziom zadowolenia klientów dokonujących zakupy w sklepie. Dzięki wykorzystaniu tej funkcji, pracownicy zostaną powiadomieni o narastającej kolejce w danym miejscu. Dodatkowo informacje o średnim czasie oczekiwania i wskaźnikach rezygnacji pozwalają na szybkie wprowadzenie zmian.
Identyfikacja demograficzna i mapy ciepła
W celu gromadzenia statystyk przydatna będzie funkcja identyfikacji demograficznej, polegająca na zbieraniu informacji na temat wieku i płci odwiedzających sklep. Pomoże to właścicielowi zdefiniować grupy docelowej firmy, a także dostosować komunikaty marketingowe kierowane do odwiedzających. Ponadto informacje statystyczne pozyskiwane z map ciepła, identyfikujących gorące punkty i martwe obszary umożliwiają wizualizację wzorców ruchu w czasie.
„Zastosowanie analityki w monitoringu wizyjnym dostarcza przedsiębiorcom garść cennych statystyk, pomocnych w przygotowaniu strategii działania firmy, a także ustalania celów przekładających się na poprawę zysków i doświadczeń klientów. Przykładowo, dzięki mapom ciepła można zoptymalizować układ całego sklepu, czyniąc go miejscem bardziej przejrzystym dla klientów” – mówi Dagmara Pomirska z Axis Communications.
Rozległe możliwości sieciowych rozwiązań audio
Systemy audio mogą zostać wykorzystane na dwa sposoby – z jednej strony wspierać personel sklepu, z drugiej sprawiać, że pobyt w sklepie będzie dla klienta jeszcze przyjemniejszy. Dzięki wykorzystaniu innych rozwiązań analitycznych wiemy już, że istnieją w sklepie obszary wymagające większego wsparcia. Systemy audio umożliwiają wysyłanie odpowiednich komunikatów głosowych, które informują pracowników o aktualnym obłożeniu sklepu, pozwalając na natychmiastowe podjęcie odpowiednich działań. Odpowiednia atmosfera w sklepie to kolejny kluczowy składnik budowania pozytywnych doświadczeń klientów. Składają się na nią, m.in. dobór odpowiedniego tła muzycznego, a także emitowanie komunikatów głosowych, np. o aktualnych promocjach.
Kompleksowe rozwiązania end-to-end
Rozwiązania analityczne najlepiej działają w kompleksowych, zintegrowanych systemach dozoru wizyjnego, łączących ze sobą kamery oraz inne sieciowe urządzenia zabezpieczające i analityczne. Ważne jest także dobranie właściwego oprogramowania do zarządzania materiałem wizyjnym, które nie tylko integruje się z wszystkimi elementami monitoringu, takimi jak kamery, systemy audio, aplikacje analityczne i czujniki, ale także jest nieskomplikowane w obsłudze. Pomaga to w gromadzeniu wszystkich niezbędnych informacji w jednym miejscu i prostym zarządzaniu nimi.
„Systemu dozoru muszą być skrojone na miarę, co znaczy, że powinny z łatwością odpowiadać na specyficzne potrzeby danej branży – począwszy od wyboru kamer, po oprogramowanie zarządzające całym ekosystemem. Istotne jest także to, aby wybrane rozwiązanie nie sprawiało problemów w obsłudze, a interfejs był przejrzysty i dostosowany do potrzeb klienta. Tak kompleksowe rozwiązanie może być pomocne także w innych obszarach, często niezauważalnych. Przykładowo: dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu możliwy jest szybki dostęp do dokumentacji montażowej, co pozwala na uniknięcie błędów podczas montażu” – dodaje Dagmara Pomirska z Axis Communications.
Link do strony artykułu: https://uww.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/analityka-w-handlu-detalicznym-wiecej-cennych-informacji-niz-mozna-sie-spodziewac